-
PIERWSZA I NAJWAŻNIEJSZĄ ZASADĄ JAKĄ WPROWADŹ W DOMU JEST ZAKAZ ROZMÓW O PROBLEMIE TWOJEGO DZIECKA W JEGO OBECNOŚCI
- Dziecko ma problem z mówieniem, a nie ze zrozumieniem. Więc jeżeli ty
mówisz że jesteś zawiedziona, zmartwiona to dziecko to rozumie i
jeszcze bardziej się zamyka w sobie lub obwinia się!
-
Mów do dziecka POWOLI i WYRAŹNIE!
-
Sylabizuj słowa! Nigdy ich nie przeliterowywuj... Literowania dziecko będzie się uczyć w szkole.
-
Nadawaj rytm wypowiedziom – na przykład, gdy sylabizujesz klaskajcie razem z dzieckiem np. I-dzie-my u-myć rę-cę...
-
Ogranicz telewizje do minimum, dziecko przed telewizorem nie ma potrzeby odpowiadania.
-
Staraj się zachęcić dziecko do utrzymywania z Tobą kontaktu wzrokowego – niech obserwuje ruch twoich ust.
-
Prace manualne dłońmi – Plastelina, malowanie
farbami bez pędzla, zabawa w piaskownicy, błocie, wodzie, pomaganie przy
ugniataniu ciasta – zastanawiacie się dla czego to jest takie ważne?
Przecież on nie mówi więc po co to wszystko?! Zaraz to wytłumaczę –
Część mózgu odpowiadająca za mowę znajduje się w "sąsiedztwie" z
częścią odpowiadającą za zmysł dotyku, wiec pobudzajmy by ta dostawała
bodźców które będą również pobudzać część odpowiedzialną za mowę.
-
Chwalmy dziecko za każdorazową próbę wymówienia czegoś choć by to była zaledwie jedna sylaba.
-
Nigdy nie ignoruj tego gdy dziecko do ciebie mówi – bo wtedy wie że powinno mówić a nie pokazywać ci że chce coś od ciebie.
-
Nie zabraniaj dziecku nucić, "podśpiewywać" naśladować różnych dźwięków przy zabawie... niech ćwiczy samo.
-
Wysuwanie języka z Ust (szeroko jak łopata);
-
Nasuwanie języka na górną wargę;
-
Oblizywanie językiem górnej wargi, a następnie dolnej;
-
nakładanie języka na dolna wargę;
-
kierowanie języka do kącików ust
-
oblizywanie językiem podniebienia – od siekaczy górnych do podniebienia miękkiego;
-
klaskanie językiem
-
mlaskanie
-
Układanie języka na podniebieniu – przy szeroko otwartych ustach – utrzymanie tej pozycji kilka sekund
-
ssanie miękkiego cukierka lub witaminy "c" – język nie odrywa się od podniebienia.
-
Układanie języka na podniebieniu i oddychanie przez nos
-
wysuwanie zaokrąglonych warg w przód "ryjek" a następnie rozsuwanie ust do uśmiechu
-
Staranie wymawiane na przemian "u-i, u-i, u-i..."
-
cmokanie ustami, przesyłanie całusków
-
naśladowanie muczenia krowy
-
delikatne dmuchanie papierków,chusteczki (wdech przez nos – głęboki
ale delikatny, wydech przez usta spokojnie i jak najwalniej – tak żeby
chusteczka znajdowała się w ruchu kilka sekund)
-
dmuchanie na wiatraczek, piórko
-
przedmuchiwanie piłeczek ping-pongowej – po stole, papierowej łódeczki po wodzie,
-
dmuchanie przez rurkę
- Gra na instrumentach – flet, harmonijka ustna, trąbka.
- kapanie wodą na buzię dziecka -
- Raczkowanie
- Zabawy na piłce (dziecko leży na brzuchu - na piłce i powoli
przesuwasz go przód tył by rączkami dotykał podłogi przy tym sylabujecie
lub mowicie wierszyk zgodnie z rytmem porusznia się na piłce)
Ćwiczeń jest trochę, i bywa że dziecko nie chce ich wykonywać, wiec, starajmy się ćwiczenia zmienić w zabawę, całowanie misia, mlaskanie przy zabawie w gotowanie itp.
To na tyle co ja matka, która zmaga się z tym problemem może powiedzieć, i życzyć twojemu dziecku powodzenia w rozwijaniu tej umiejętności, a dla rodziców wytrwałości i cierpliwości w ćwiczeniach.
A ja bym do tego dodała - śpiewaj dziecku, śpiewaj z dzieckiem. Śpiewanie rozwija sprawność aparatu mowy, poszerza słownictwo, reguluje oddech, bawi i tak dalej. Nawet jeśli nam słoń na ucho nadepnął - co z tego? :) Warto.
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze, że ludzie mogą znaleźć w internecie tego typu rady i zabawy ;-) Poprzez zabawę można rozluźnić dziecko ;-)
OdpowiedzUsuń